بهترین راه‌های کاهش وزن بعد از ۴۰ سالگی



اگر سن‌تان بیش از ۴۰ سال است، باید بدانید که افزایش وزن را از ۴۰ سالگی به بعد راحت‌تر تجربه می‌کنید و البته سخت‌تر می‌توانید وزن خودتان را کاهش بدهید. تغییر در سطح فعالیت بدنی، عادت‌های غذایی، وضعیت هورمون‌ها و نحوه ذخیره‌سازی چربی توسط بدن، همگی می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند. با این‌حال، چند گام ساده می‌تواند به حفظ تناسب اندام یا لاغر شدن شما کمک کند.

بیشتر میوه و سبزی بخورید

نصف بشقاب شما در هر وعده غذایی باید با میوه‌ها و سبزی‌ها پُر شود. خصوصا سراغ محصولاتی بروید که مغذی‌تر هستند و البته چربی و کالری کمتری نسبت به گوشت‌ها دارند. محصولات لبنی و غلات سبوس‌دار نیز گزینه‌های مطلوبی به‌شمار می‌روند. فایده دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها، این است که حتی اگر کمتر غذا بخورید، باز هم شما را سیر نگه می‌دارند. میوه‌های تازه مانند سیب و انواع توت‌ها، جایگزین‌های مناسبی برای میان‌وعده‌های سرشار از قند و چربی هستند.

صبحانه را حذف نکنید

متخصصان همواره یک صبحانه سالم مانند یک بشقاب شیر با جو دوسر یا نان گندم سبوس‌دار با میوه را توصیه می‌کنند. صبحانه‌های سالم می‌توانند هوس استفاده از خوراکی‌های ناسالم در فاصله میان صبح تا ظهر را کاهش بدهند و مانع از ایجاد گرسنگی شدید در این مدت شوند.

شب‌ها کمتر غذا بخورید

اگر بیشتر کالری روزانه مورد نیازتان را تا ظهر (یعنی قبل از ساعت ۳ بعد از ظهر) دریافت کنید، می‌توانید وزن خودتان را بیشتر کاهش بدهید. با این‌حال، هنوز هم مهم‌ترین عامل برای حفظ وزن در محدوده مطلوب، نوع تغذیه شما است، نه زمان خوردن غذاها.

غذاهای سالم بپزید

مقدار زیادی از چربی‌ها و کالری‌ها در مرحله آماده‌سازی و پخت به غذاها اضافه می‌شوند. پس به‌جای سرخ کردن غذا یا پختن غذا با کره یا حجم زیادی از روغن، سراغ روش‌هایی مانند گریل کردن، کباب کردن و آب‌پز کردن بروید. این توصیه را در رستوران نیز باید جدی بگیرید و غذاهای سرخ‌شده یا حاوی سس‌های چرب را انتخاب نکنید.

مراقب پُرخوری باشید

وقتی که مشغله‌های کاری، فرزندان و امور زندگی، کاملا شما را به خودشان مشغول می‌کنند، شانس پُرخوری یا عدم تمرکز موقع غذا خوردن افزایش می‌یابد. خود عدم تمرکز موقع غذا خوردن نیز شانس گرسنگی زودهنگام و میل بیشتر به غذا خوردن را تشدید می‌کند. پس همواره موقع غذا خوردن به غذا دقت کنید و از تلویزیون یا کامپیوتر فاصله بگیرید.

نوشابه را حذف کنید

اگر عادت کرده‌اید که نوشابه، قهوه بسیار شیرین و چای شیرین بنوشید، بعد از ۴۰ سالگی باید سراغ آب یا نوشیدنی‌های بدون کالری دیگر بروید. نوشیدنی‌های شیرین، خصوصا نوشابه‌ها، حاوی قندهای افزودنی هستند و می‌توانند علاوه بر افزایش دادن وزن شما، خطر ابتلا به بیماری دیابت را هم در شما بیشتر کنند.

حفظ عضله‌ها را جدی بگیرید

انسان‌ها به‌طور طبیعی عضله‌های خودشان را بعد از ۴۰ سالگی از دست می‌دهند. این اتفاق خصوصا برای زنان بعد از یائسگی شدت بیشتری می‌گیرد. از آن‌جایی که عضله‌ها، کالری‌ها را بیشتر از چربی‌ها می‌سوزانند، پس می‌توانند سرعت متابولیسم را کاهش بدهند و درنتیجه کاهش وزن را هم سخت‌تر کنند. با این‌حال، تمرین‌های ورزشی استقامتی مانند کار با وزنه (حداقل ۲ بار در هفته) می‌توانند به عضله‌سازی و چربی‌سوزی در بدن شما کمک کنند.

خوب بخوابید

عوامل بسیاری پس از ۴۰ سالگی می‌توانند خواب شما را مختل کنند، ازجمله استرس، مصرف داروها، ابتلا به بیماری‌ها و خصوصا یائسگی در زنان. با این‌حال، افرادی که خواب باکیفیت و کافی ندارند، بیشتر از دیگران با شانس افزایش وزن مواجه می‌شوند. پس اگر خواب کافی ندارید، حتما حل این مشکل را جدی بگیرید و نزد پزشک بروید.

بهترین راه‌های کاهش وزن بعد از ۴۰ سالگی


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

عکس آقای خامنه ای

آخرین جستجو ها